راهنمایی برای خرید مانیتور
نوشته شده توسط : افشار

 

 

 

 

 

 صفحه براق يا مات

 

 

 

بطور کلي دو نوع پوسته صفحه نمايش وجود دارد : مات و براق . صفحه هاي براق ، شفافيت بيشتري را براي ديدگان ما ارائه مي دهند در عوض در مکان هاي پر نور ، به دليل انعکاس زياد نور ، نتيجه برعکس مي شود و تصاوير را نمي توان به درستي تشخيص داد.

 

 

 

در مقابل صفحه نمايش هاي براق ، صفحه نمايش هاي مات وجود دارد که اين صفحه نمايش ها بر خلاف نوع براق ، در محيط هاي پر نور نيز حفظ رويه کرده و تصاوير را فارغ از اثرات مخرب انعکاس ، به درستي نشان مي دهند ولي در حالت عادي به پاي شفافيتي که صفحه نمايش هاي براق دارند نمي رسند.

 

از ديگر موارد مهم در اين صفحه نمايش ها ، جاي اثر انگشت است. اگر در تلفن هاي همراه هوشمند دقت کرده باشيد ، آنهايي که صفحه هاي براق دارند ، خيلي سريع در اثر رطوبت و چربي سر انگشتان کثيف مي شوند ولي صفحه نمايش هاي مات اين گونه نيستند.

 

 

 

علي ايها الحال ، اگر چيدمان اتاق شما بگونه اي است که مانيتور رو به پنجره قرار مي گيرد و احتمال انعکاس نور در آن وجود دارد ، سراغ مانيتور هايي برويد که صفحه نمايش مات دارند در غير اينصورت مي توانيد از صفحه نمايش هاي براق استفاده کنيد.

 

 

 

پايه نگه دارنده

 

 

 

از ديگر مشخصه هاي ظاهري مي توان به پايه و نگه دارنده مانيتور اشاره کرد. برخي مانيتور ها داراي پايه ثابت بوده و نمي توان پايه را از آنها جدا کرد.

 

طبيعاً در چنين حالتي امکان چرخاندن مانيتور به جهات ديگر نيز وجود ندارد. ولي در عوض مانيتور هايي هستند که پايه آنها گردان است و مي توان آنها را در جهات مختلف گرداند و به سويي ديگر مايل کرد. حتي برخي مدل ها وجود دارند که مي توان پايه را از آنها جدا کرد و مانيتور را به ديوار متصل نمود.

 

 

 

 پورت ها

 

 

 

ويژگي بعدي که در ظاهر نمايان است ، مربوط است به پورت هاي مانيتور. بسيار پر اهميت است که مانيتور پورت هاي متنوعي از جمله HDMI و DVI داشته باشد زيرا مي توانيد دستگاههاي بيشتري را به مانيتور خود متصل کنيد ولي اگر استفاده اي از اين پورت ها نخواهيد داشت همان پورت VGA کافيست.

 

 

 

حال کمي از ظاهر مانيتور بگذريم و درباره ويژگي هاي پخش و ويژگي هاي تصوير و آموزش تعمیرات مانیتور صحبت کنيم.

 

 

 

يکي از اصلي ترين موارد مهم در بيان خصوصيات تصوير ، رزولوشن مانيتور است. در باره ي اين مطلب قبلاً صحبت کرده ايم. ولي از معيار ديگري به نام کنتراست هم نبايد غافل شد.

 

 

 

 کنتراست

 

 

 

همانطور که در مطالب پيشين در مورد کنتراست صحبت کرديم کنتراست ، نسبتي است عددي که فاصله ي بين روشن ترين سفيد را با تاريک ترين سياه بيان مي کند. در واقع اين عدد هرچه بزرگتر باشد توانايي مانيتور در تفکيک رنگ ها و پخش رنگهاي زنده بالاتر خواهد بود در نتيجه رنگهاي زنده تر و واقعي تري را مشاهده خواهيد کرد.

 

 اما متأسفانه در طول اين چند سال اخير ، اين معيار مهم تبديل به يکي از ابزارهاي تبليغاتي سازندگان مانيتور ها شده است . طبيعي است که در عرصه ي تبليغات ، از هيچ زياده گويي و اغراقي دريغ نمي شود. اگر سري به بازار زده باشيد و از فروشندگان درباره ي کنتراست سوال کرده باشيد ، متوجه شده ايد که پاسخ آنها اشاره به کنتراست ديناميک دارد.

 

 کنتراست ديناميک حداکثر ميزان روشنايي و تاريکي است که يک پيکسل مي تواند در فريم هاي متوالي داشته باشد اما متأسفانه کنتراست ديناميک عددي کاربردي براي سنجش و توان تصويري مانيتور و آموزش تعمیر مانیتور نيست زيرا اين عدد که داراي دو مولفه سفيد و سياه در مانيتور است ، دقيق و واقعي نيست زيرا اين نسبت با زماني که LED صفحه نمايش خاموش است سنجيده مي شود يعني ملاک آخرين سياهي را ، خاموشي LED قرار مي دهند.

 

گفتني است که اين اختلاف براي عموم کاربران مانيتور و تلويزيون مشهود و محسوس نيست ولي در جاي خود مهم جلوه مي کند.

 

 

 

 زاويه ديد

 

 

 

اين مشخصه از ديگر مواردي است که لازم است به آن توجه کنيد تا در دام تبليغات قرار نگيريد. برخي فروشندگان در معرفي محصولات خود مي گويند که اين مانيتور تا زاويه 170 درجه نيز ديده مي شود.

 

البته اين ادعاي درستي است ولي در زاويه ديد 170 درجه ، سطح مانيتور از نظر شما به قدري کوچک مي شود که عملاً هيچ چيز قابل درک نيست. پس اگر از جمله افرادي هستيد که معمولا از روبرو با مانيتور خود کار مي کنيد نيازي نيست براي داشتن زاويه ديد بيشتر ، هزينه ي اضافي دريافت کنيد.

 

ش

 





:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 19 تير 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: